dinsdag 17 december 2013

Tompoezen


Vorige week was ik een avondje gezellig bij mijn zus op bezoek. Ik had een citroen merenguetaart gebakken (het recept hiervan komt nog online) en had een stukje voor haar meegenomen, ze is dol op citroentaartjes. Toevallig had zij ook al wat gebak in huis van de bakker en daar kreeg ik dan weer iets van, namelijk een tompoes!

De tompoes is bij mijn zus thuis wel iets meer dan alleen 'even iets lekker bij de bakker halen', haar man is namelijk al jarenlang helemaal gek van tompoezen.
Je zou hem een expert kunnen noemen op het gebied van de tompoes en hij heeft dan ook één absolute favoriet en dat is de tompoes van de bakker bij ons op het dorp. Bijna wekelijks worden daar dan ook tompoezen gehaald.

Je hebt verschillende soorten tompoezen. Zelf hou ik meer van een tompoes met een lekker laagje Zwitserse room ertussen terwijl andere mensen juist liever een tompoes hebben met echte banketbakkersroom. Mijn zwager is van het laatste soort.

Terwijl ik de tompoes bij mijn
zus op zat te smikkelen dacht ik bij mijzelf: 'Dit moet ik toch zelf ook kunnen maken?!' En dus ben ik op zoek gegaan naar een recept. Dit bleek nog niet zo heel makkelijk want er zijn ontzettend veel recepten, waarbij vaak het bladerdeeg toch te dik is naar mijn mening. Een goede tompoes moet een dun, knapperig laagje bladerdeeg hebben.

Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen, de tompoezen zijn goed gelukt! En natuurlijk het aller belangrijkst; goedgekeurd door de expert!




Ingrediënten voor +/- 8 tompoezen:

plakken bladerdeeg

Banketbakkersroom:
70 gram bloem
6 eidooiers
700 ml melk
130 gram suiker
5 zakjes vanillesuiker


Glazuur:
250 gram poedersuiker
3 - 4 eetlepels warm water


Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Haal het bladerdeeg op tijd uit de vriezer en laat het ontdooien.

Het meest gebruikte bladerdeeg is die van Koopmans, dit zijn vierkante stukken. Mijn bladerdeeg komt van de Lidl, dit zijn wat langere stukken. Ik heb hier steeds drie plakjes uit kunnen snijden. Elk plak is 5,5 cm bij 10 cm.
Als je het bladerdeeg van Koopmans gebruikt, heb je meer plakken nodig.

Mijn recept is voor ongeveer acht tompoezen, maar zoals je op de foto's kunt zien zou ik dan een deel bladerdeeg weg moeten gooien en dat vond ik zonde dus ik heb gekeken of ik er niet negen kon maken, dat ging makkelijk en dan had ik nog een beetje room over! Dus je zou van dit recept ongeveer 8 tot 10 tompoezen kunnen maken.




Als je het bladerdeeg in stukken hebt gesneden dan pak je een bakplaat en leg je daar bakpapier op. Vervolgens leg je de stukken bladerdeeg erop.
Let op, nu komt het!! Dé truc om de bladerdeegplakken dun te houden. Leg nog een laag bakpapier op de tompoezen. Leg hier vervolgens nog een bakplaat overheen. Belangrijk is dat de je bakplaten in elkaar passen, hiermee bedoel ik dat er niet teveel ruimte is tussen de twee platen. De plaat voorkomt dat het bladerdeeg gaat stijgen. Heb je toch nog teveel ruimte tussen de platen? Prik dan voor de zekerheid een hoop gaatjes in het bladerdeeg, hierdoor zal het ook minder gaan stijgen.

Bak de plakken bladerdeeg nu in ongeveer 20 minuten af tot ze bruin en knapperig zijn.
Zoals je op de foto's ziet heb ik niet alle plakken in één keer kunnen bakken.




En dan nu de banketbakkersroom! Vaak gebruikte ik hiervoor een pakje. Ik heb thuis twee verschillende gebruikt, tussen die twee proefde ik al veel verschil (die van dr. Oetker raad ik niet aan!). Maar als je eenmaal zelf banketbakkersroom hebt gemaakt, wat overigens helemaal niet moeilijk is, dan wil je alleen nog maar zelfgemaakte banketbakkersroom.

Scheid de eieren en doe het eigeel bij elkaar in een schaal. Vervolgens zeef je de bloem erbij en meng je dit met een garde. Dit zal heel plakkerig zijn, dus doe er nu ongeveer 2 eetlepels melk bij om het wat losser te krijgen! Je kunt als het nog te plakkerig en klonterig is nog wat melk erbij doen.

Kook nu de 700 ml melk in een pannetje. Wanneer het kookt giet je het bij het eidooiermengsel en maak het tot één geheel. Daarna giet je het mengsel terug in de pan en breng het opnieuw aan de kook. Je zult vanzelf zien dat het mengsel steeds dikker wordt.  Gooi dan nu de suiker en de vanillesuiker erbij. Laat het een paar minuutjes koken zodat het indikt.


Giet nu je mengsel in een schaal. Nog een trucje: doe er folie overheen en leg de folie op de banketbakkersroom. Zo krijg je er geen velletje op.
 

De hoeveelheid die je op deze foto's ziet komt niet overeen met het recept, ik heb het in twee keer gemaakt.
Natuurlijk kun je voor het gemak ook alles in één keer maken.
 
 
Laat de banketbakkersroom een poos in de koelkast afkoelen. Hierdoor wordt het nog wat dikker. Doe je dit niet, dan zakt het later enorm in tussen je tompoes, dit heb ik zelf ook ondervonden..
 
Laat ook je bladerdeeg afkoelen, dit gaat vrij vlot.

Maak ondertussen het suikerglazuur. Zorg dat het niet te dun wordt, zodat je de tompoezen goed in kunt smeren. Je kunt naar eigen gevoel extra poedersuiker en warm water toevoegen.

Ik heb een aantal tompoezen met wit glazuur gemaakt en ook met roze glazuur. Hier heb ik roze kleurstof aan toegevoegd. Wil je dit niet gebruiken, maar wel een mooi kleurtje dan kun je eventueel ook bietensap gebruiken.
 
Zoals je op de foto kunt zien, ondanks dat alle plakken even groot waren gesneden, zijn ze nu verschillend in afmeting. Je kunt ze dan ook voorzichtig wat bijsnijden om weer even grote plakken te krijgen.
 
Doe nu de afgekoelde banketbakkersroom in een spuitzak. Een spuitmondje is niet nodig, je kunt een stukje afknippen van de zak. Maak een aantal strepen naast elkaar en doe er vervolgens ook nog een paar op, zo worden ze wat dikker. 
 

 
 
Smeer het glazuur op het bladerdeeg. Doe dit voordat je het op de rest van de tompoes legt, zo is het makkelijker te smeren!
 
 
 
Nu hoef je de tompoezen alleen nog maar te stapelen en klaar zijn ze.
 

 
Zien ze er niet lekker uit?!

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten