maandag 30 december 2013

Oma's appeltaart


 

Ik hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad! Ikzelf heb in ieder geval hele leuke kerstdagen gehad met de familie, met véél en lekker eten, gourmetten en cadeaus. Waaronder natuurlijk ook bakspullen!

Op de valreep voor oud & nieuw nog een taart die je zou kunnen maken als je eens iets anders wil maken dan oliebollen & appelbeignets (wat ik zelf overigens wel ga doen!) en geen idee hebt wat te maken.

Dit is de klassieke appeltaart naar mijn oma's recept. Nu noemt iedereen tegenwoordig een appeltaart gelijk oma's appeltaart, terwijl dat het misschien niet is, maar in mijn geval komt het recept écht van mijn oma. Om het een oud & nieuw tintje te geven heb ik in plaats van het standaard raster, sterretjes erop gedaan en wat geeft het een leuk effect!!

Mijn oma maakt de meest lekkere taarten en één daarvan is onze absolute favoriet, de appeltaart! Al sinds ik klein ben eet ik oma's appeltaart. Iedereen in onze familie is er gek op, met name mijn vader en mijn vriend Freek. Deze geweldige taart moest ik ook leren te maken!
Ik ging dan ook op 'les' bij mijn oma. Ze leerde me heel precies hoe ik deze taart moest maken, met alle stappen nauwkeurig. Een belangrijke les volgens mijn oma: weeg alles tot op de gram nauwkeurig!
Er zijn zoveel verschillende soorten appeltaart. In de meeste appeltaarten zitten rozijnen verwerkt, maar zelf hou ik hier helemaal niet van. Als je dit wel lekker vindt, kun je dit natuurlijk toevoegen aan deze taart.



Ingrediënten:

300 gram zelfrijzend bakmeel
150 gram witte basterdsuiker
200 gram blue band bakboter
snufje zout
1 losgeklopt ei
paneermeel
In de taart:
2 kilo appels (elstar)
kaneel
witte basterdsuiker



Bereidingswijze:

Haal de boter van tevoren uit de koelkast, zodat het zacht wordt.

Kneed de boter met het zelfrijzend bakmeel tot een geheel. Doe de suiker erbij en kneed dit weer tot een geheel. Doe dit daarna hetzelfde met het zout en doe tot slot 2/3 van het ei erbij. De rest van het ei zet je apart, dit wordt later voor op de taart gebruikt.
Kneed het goed door, tot je een geheel hebt en een grote bal van het beslag kunt maken.




Pak 2/3 van je beslag, maak hier een bal van en doe dit ook met de andere 1/3 van het beslag. Het is handig om het beslag nu alvast op te delen zodat je straks precies genoeg hebt voor de bodem en voor de rasters/sterretjes op de bovenkant.

Doe wat folie om je beslagballen en laat deze 1 uur in de koelkast rusten, dit zodat je het beslag later beter in de bodem kunt drukken.



Haal de bal met 2/3 van het beslag uit de koelkast. Vet een springvorm van 26 cm in en strooi een klein laagje paneermeel op de bodem van de springvorm. Je kunt controleren of je genoeg paneermeel hebt gestrooid door al het 'losse' paneermeel uit de springvorm in een bakje te gieten, dit is hetgeen wat niet blijft plakken en dus ook niet in de springvorm hoeft.
Ga vervolgens het deeg op de bodem én de randen drukken. Verdeel het gelijkmatig.

 
Nu ga je de appels schillen. Haal het klokhuis eruit en snij de appels in partjes. Van de partjes ga je hele dunne stukjes appel schillen. In de meeste appeltaarten worden hier blokjes of de hele partjes gebruikt, ik gebruik hier juist dunne partjes, dit smaakt later lekkerder in je appeltaart.
Gebruik een vergiet met een bak eronder om je partjes appel in te leggen. Op deze manier loopt het water uit de appel en wordt je taart minder nat.
Als je een laag met appelschijfjes hebt strooi je er basterdsuiker en kaneel over en meng je dit door de appelschijfjes. Ga steeds door met het schillen van je appels, een laagje suiker, een laagje kaneel en mengen tot je de hele taart kunt vullen. Controleer tussendoor welke hoeveelheid suiker en kaneel jij zelf lekker vindt voor je taart.


Als de taart gevuld is pak je het beslag wat nog in de koelkast ligt en rol het uit op een met bloem bestuift werkblad. Je kunt nu met een stervorm steeds sterretjes uitdrukken. Bedenk wel dat het deeg nog wat zal stijgen, dus maak de sterretjes niet te dik (tenzij je dit lekker vindt natuurlijk).


Pak het overige deel van het losgeklopte ei en strijk deze over de bovenkant van je taart. Hierdoor krijgt het een lekker bruin laagje.


 Zoals je kunt zien heb ik ook nog een randje gemaakt om de taart. Ik raad het aan dit niet te doen, omdat een deel van de sterretjes weg zal vallen door het dikker worden van de taart in de oven.
 
Doe de taart tot slot 45 minuten in een voorverwarmde oven op 150°C en daarna 30 minuten op 170°C.




De lekkerste appeltaart die er is, maar toch met nét even een ander uiterlijk!


4 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit Alyssa, ik heb het recept aan mijn dochter door gegeven en die is er erg blij mee want....
    Ze houdt niet van rozijnen en krenten hihi.
    Je sterretjes erop vind ik leuk staan.
    Groetjes Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik hoop dat ze hem lekker vindt, maar dat kan niet anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk met die sterretjes ali, ziet er lekker uit. X eli

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Alyssa,
    Bedankt voor je goede tips! Via Isabelle heb ik jouw site gekregen. de citroen merengue taart, die jij hebt aanbevolen, ga ik maken met kerst! Nu ook nog even opzoek naar het biscuitrecept. :)
    Groetjes en alvast fijne dagen! :)
    xxx Tessa

    BeantwoordenVerwijderen