donderdag 21 november 2013

Oreo cheesecake

 

Een vriendin wees mij op het volgen van 'allaboutoreo' op Instagram. Dit deed ik dan ook en ik kwam erachter dat hier de meest geweldige taarten, cupcakes, koekjes, ijs en toetjes op staan! Het water liep me al in de mond en ik kreeg onmiddelijk bakkriebels..ik wilde ook iets met oreo's gaan doen!

Na een speurtocht op google kwam ik op een site terecht met een recept voor Oreo cheesecake mini's. Dit zag er geweldig uit! Aangezien ik maar vier ringen had om te vullen en het recept voor 9 cheesecake's was, besloot ik om er één grote taart van te maken.



 
 


Ingrediënten:

130 gram digestive koekjes
37 gram donkerbruine basterdsuiker
100 gram blue band boter
560 ml slagroom
450 gram roomkaas
130 gram witte basterdsuiker
snufje zout
1 eetlepel citroensap
2 theelepels vanillesuiker
2 pakken oreo koekjes

Bereidingswijze:

Vet een springvorm van 24 cm in en leg op de bodem bakpapier.

Verkruimel de digestive koekjes in een keukenmachine, of wanneer je deze niet hebt: de koekjes in een plastic zak doen en met een deegroller verkruimelen.

Smelt de boter in een steelpannetje. Wanneer de boter gesmolten is, de pan van het vuur halen en de koekkruimels samen met de bruine suiker in het steelpannetje met de boter vermengen. Roer dit door en zorg dat het één geheel wordt.

Tip: Zelf heb ik lichtbruine basterdsuiker gebruikt, maar ik kwam erachter dat wanneer je donkerbruine basterdsuiker gebruikt je een mooie donkere bodem krijgt die goed bij de oreo's past.


Pak de springvorm en verdeel het koekmengsel over de bodem van de springvorm. Zet deze vervolgens voor 10 minuten in de koelkast.

Doe de roomkaas, suiker, een snufje zout, de vanillesuiker en de citroensap bij elkaar in een mengkom en klop dit met de mixer tot een glad beslag.

Klop in een andere kom de slagroom zacht, niet stijf!

Vervolgens ga je het roomkaasmengsel bij de slagroom toevoegen en klop dit tot een glad mengsel.

Verkruimel in de keukenmachine één pak oreo koekjes (of eventueel weer in een zak met de deegroller eroverheen). Roer deze kruimels vervolgens door het mengsel. Je kunt eventueel naar eigen smaak minder of meer oreokruimels toevoegen. Ik heb extra veel gedaan, omdat ik de koekjes zo lekker vind!

Stort vervolgens het mengsel in de springvorm en zet deze in de koelkast. Laat dit minimaal 4 uur opstijven.

Als finishing touch kun je er slagroom toefjes op spuiten en garneren met oreo koekjes.


Klaar is je heerlijke oreo taart, succes verzekerd!!!


2 opmerkingen: